Start SIWZ na pellet
SIWZ na pellet

Przetargi na pellet – czyli jak nie strzelić sobie w stopę

Spora część naszych klientów to odbiorcy „uspołecznieni” czyli szkoły, domy opieki społecznej, miejskie kotłownie, etc.

Instytucja taka, chcąc zakupić pellet, pragnie otrzymać jak najniższą cenę i jednocześnie uzyskać jak najwyższą jakość pelletu. Jest to możliwe, ale ze względu na specyfikę rynku i towaru, należy do takiego przetargu uprzednio się przygotować i rozważyć za i przeciw różnych rozwiązań.

Co powinna zawierać specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia Pelletu, aby otrzymać jak najlepszy towar po jak najlepszej cenie?

1. Prawidłowe określenie jakości poszukiwanego towaru. Najważniejsza rzecz to odpowiedni towar do odpowiedniego pieca. Zwykle producenci pieców lub palników podają parametry pelletu wymagane do spalania w piecu. Jeśli tego nie podali, proszę uzyskać od nich deklarację na piśmie, ze mogą Państwo wykorzystać dowolny pellet. Na pewno się nie zgodzą, wiec należy ich zmusić do określenia jakiej normy pellet należy zakupić do danego palnika. Na rynku w praktyce są 4 rodzaje pelletu:

a. nienormowany (wszelki pellet bez certyfikatu, zwykle z mniejszych zakładów, często import ze wschodu)

b. DIN 51731 – standardowa niemiecka norma dla pelletu, powszechnie używana w EU

c. DIN PLUS – najwyższa niemiecka norma i certyfikat jakości pelletu, najwyższa kaloryczność, najmniej popiołu – najbardziej poszukiwany towar w Europie.

d. DIN EN PLUS A1 – norma europejska, wg. parametrów lokująca się pomiędzy DIN 5173 i DIN PLUS

W większości przypadków bezproblemowe działanie pieca zapewni pellet DIN 51731.

Należy unikać określania pelletu za pomocą wybranych parametrów (zawartość popiołu, wilgotność czy kaloryczność) gdyż i tak nie zmierzą tego Państwo bez badań laboratoryjnych, a kłopoty z osiągnięciem właściwej temperatury pieca mogą znacznie uprzykrzyć życie, zwłaszcza w sezonie grzewczym, gdy np. szkoła na 1000 uczniów nagle jest niedogrzana. Certyfikat liczącego się producenta to zwykle wystarczająca gwarancja.

Nie wpisujcie w przetargach rodzaju drewna i materiału z którego jest zrobiony pellet – najlepszego pelletu DIN PLUS nie da się zrobić z drewna liściastego, musi być zawsze pewien udział drewna iglastego. Do tego dla polepszenia parametrów pelletu wykorzystuje się np. skrobię (mączkę) kukurydzianą. Wymaganie „pelety wyłącznie drzewne” to strzał w stopę. DIN PLUSA w takiej konfiguracji nie kupicie. Renomowane firmy (duzi producenci) w praktyce nie produkują pelletu tylko z drzew liściastych.

2. Prawidłowe określenie granulacji paliwa. Zasadniczo pellet spotyka się w granulacji 6mm i 8mm, w różnych normach jakościowych. Najbardziej uniwersalnym rozmiarem jest 6mm (pasuje do wszystkich pieców i palników, również do tych na 8mm pellet) natomiast istnieje spora część producentów palników wymagających tylko i wyłącznie pelletu 6mm. Jeśli piec spala dowolne paliwo, można się pokusić o zakup pelletu MIX, w którym znajduje się różna granulacja – 6mm i 8mm.

3. Prawidłowe określenie opakowań: pellet jest dostępny (w zależności od producenta) w workach 15kg, 25kg oraz w big-bagach. Niektórzy producenci sprzedają również pellet luzem, w tzw. paszowozach czyli cysternach z systemem wdmuchiwania towaru do silosa. Do tych ostatnich należałoby mieć wagę, aby weryfikować faktyczną ilość dostarczonego towaru. Należy pamiętać że bigbagi nie są wodoodporne i muszą być natychmiast umieszczone pod dachem, osłonięte przed wilgocią. Worki na paletach nie są tak wrażliwe na wilgoć. Aby zmaksymalizować konkurencję w przetargu, zapis SIWZ o opakowaniach workowanych  powinien zawierać:

a. Określenie że towar może być dostarczany w workach 15 lub 25 kg (w celu zapewnienia jak największej ilości ofert). Worki 15kg są łatwiejsze do przenoszenia.

b. Określenie że towar musi być dostarczony w workach foliowych (wilgoć niszczy pellet) z nadrukowaną informacją o producencie i rodzaju certyfikatu jakości (stanowi to podstawę do ew. reklamacji jakościowych, w przeciwieństwie do worków bez nazwy, które trudno przyporządkować konkretnemu producentowi czy też jakości pelletu.)

4. Wielkość dostaw i czas realizacji – należy być w miarę specyficznym w zakresie wielkości dostaw. Najtrudniejsze dla dostawców (a skutkujące najwyższą ceną) jest określanie dostaw w formie:

a. „sukcesywne dostawy w ilości podanej przez zamawiającego” – pellet musimy dowieźć z daleka, każdy przeładunek na mniejszy samochód, czy magazynowanie kosztuje. Przy takim określeniu nie wiemy, czy będziecie zamawiać po 2 tony co 2 dni, czy też 24 tony co 2 miesiące? Jeśli mamy podać cenę z góry, to zakładamy najgorszy przypadek – dowożenie po 2 tony małym samochodem. A to podnosi cenę. Jeśli chcecie osiągnąć jak najniższą cenę, dajcie nam znać jak naprawdę będziecie zamawiać -  i dajcie nam trochę czasu na realizację zamówienia. Najlepszym rozwiązaniem (najtańszym i najbardziej przewidywalnym) są zamówienia całosamochodowe, przykład takiego zapis poniżej:

b. „dostawy będą realizowane w transportach całosamochodowych w negocjowanej ilości (23-24 tony) w ciągu 14 dni od zamówienia”

Lub

dostawy będą realizowane w wysokości <podać ilość ton jednorazowo> w ciągu 14 dni od zamówienia.”

Dlaczego nie należy stosować zapisu o dokładnej ilości ton, np. 24? – ano dlatego, że różni dostawcy stosują różne opakowania. Pełen transport pelletu pakowanego w worki 15kg, to 23.4 tony, a pełen transport pelletu pakowanego w 25kg worki to 24 tony. Więc jeżeli napiszecie dokładnie 24 tony, to ten co ma 23.4 tony na 24 paletach, będzie musiał kombinować, co zwiększa koszty. Warto wiedzieć iż fabryki głównie sprzedają „całosamochodowo” tj. 24 palety – w sumie 24 lub 23.4 tony. Każda mniejsza ilość wymaga przepakowania (dodatkowe koszty).

Dlaczego 14 dni? Dlatego że dystrybutorzy zaopatrują się w fabrykach, a zwłaszcza w sezonie zimowym, popyt na towar jest tak duży, że czasy oczekiwania są dość długie. Oczywiście możemy zmagazynować towar w lecie pod kątem dostaw w zimie, ale należy pamiętać że koszt obsługi logistycznej palety to od 20 do 40 PLN za miesiąc. O tyle też drożej będziemy musieli wycenić nasz towar, żeby być pewnym że zrealizujemy zamówienie „na bieżąco” – czyli np. w ciągu 3 dni.

5. Kwestie rozładunku – każdy zamawiający chce mieć „problem z głowy” i pragnie aby dostawa była zrealizowana „z rozładunkiem”. Tutaj warto się zastanowić, jakie mamy alternatywy:

a. Transport HDS (odkryta przyczepa) – o ładowności teoretycznej  24 tony – jest to dość drogi transport, rzadki (nie ma za wiele aut na długich trasach) i elementy rozładowcze (dźwig) ważą sporo, dlatego rzeczywista ładowność jest często poniżej 20 ton.

b. Transport TIR (naczepa z plandeką) – najtańszy rodzaj transportu, szeroko dostępny, który umożliwia przewóz do 24 ton pelletu. Wadą jest konieczność  rozładunku na miejscu wózkiem widłowym.

c. Transport samochodem z tzw. windą – tutaj sytuacja jest podobna jak w przypadku HDS – duże samochody tego typu są rzadkie i istotna jest tutaj waga urządzeń rozładowczych.

Przykład: trasa Poznań – Piła (100km)

  • Koszt samochodu HDS (16 ton) –  4 zł/km + 75 PLN za godz. pracy = 950 PLN = 60 zł/tone
  • Koszt TIR – koszt transportu ok. 500 PLN (+ na miejscu ok. 50-100 PLN za wynajęcie wózka widłowego)  Razem ok. 600 PLN. Koszt na tonę: 600/24 = 25 PLN

Wato więc pomyśleć o nawiązaniu współpracy z zaprzyjaźnionym przedsiębiorcą i zorganizować lokalnie wsparcie w postaci wózka widłowego. Zaoszczędzi to czasu. I pieniędzy.


Przykładowy SIWZ na zakup pelletu:

Przedmiotem zamówienia jest dostawa pelletu drzewnego w szacunkowej ilości ok. 80 ton w roku 2013.

Podana ilość jest szacunkowa i może ulec zmianie w czasie realizacji umowy.

Zamówiony pellet powinien spełniać następujące kryteria jakościowe: <Norma DIN 51731> lub <norma DIN PLUS> lub <norma DIN PLUS EN A1> , granulacja <6mm> lub <8mm>.

Pellet powinien być pakowany w worki foliowe zgrzewane 15 lub 25kg, z nadrukiem informacji o producencie oraz normie jakościowej pelletu.

Worki pelletu powinny być pakowane na paletach bezzwrotnych zgodnie z technologia producenta, w przypadku pakowania w worki 15 kg, waga palety to 975kg, w przypadku pakowania w worki 25 kg, waga palety to 1000kg (netto)

Dostawy będą realizowane sukcesywnie w formie całosamochodowej (24 palety tj. , 23.4 tony pelletu w workach 15kg lub 24 tony pelletu w workach 25kg).

Czas od zamówienia do realizacji dostawy – 14 dni.

Zamawiający zapewni wózek widłowy do rozładunku.


Dzięki tak precyzyjnemu zapisowi warunków, możemy zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych w sezonie.



 

Gościmy

Naszą witrynę przegląda teraz 12 gości